F*ck een summerbody! Weg met onzekerheden
Yep, het is weer zomer. En overal om ons heen zien we reclames met afgetrainde dames in ieniemienie bikini’s. De boodschap? Get in shape anders kun je die ‘summer body’ wel op je drillend buikje schrijven. Het is de kunst om je niet door die giftige boodschap op een crashdieet te laten jagen. Maar hoe?!
Toegegeven, er is de laatste jaren zeker vooruitgang geboekt. Steeds meer verschillende lijven sieren de covers van tijdschriften en de reclames op onze beeldschermen. Er wordt dus hevig geknaagd aan het dominante schoonheidsideaal van jong, strak en slank, maar voor elke mollige of dikke dame staan er negen superstrak en gefotoshopt te wezen.
En al helemaal als we diep in de krochten van sociale media duiken. Zodra de algoritmes snappen dat ze met een vrouw te maken hebben, eentje die toevallig al eens op een afslankkuur geklikt heeft, worden je tijdlijnen overspoeld met sporttips, afvalgoeroes en de laatste dieettrends. Het ideaal van een afgetraind, slank en gebruind zomerlijf schittert je vervolgens van alle kanten tegemoet. Knappe dame die daar zonder een greintje zelftwijfel aan voorbij scrolt.
Onzekerheid als verdienmodel
Dat moet ook wel, want die magazines en bedrijven hebben weinig te winnen bij vrouwen die zich prima voelen zoals ze zijn. Ze willen dat je naar zo’n gefotoshopte vrouw kijkt en je slecht voelt over jezelf. En dat je daarna ladingen poeders, capsules, maaltijdvervangers en supplementen koopt die je dunner moeten maken. Zelfs bedrijven die claimen dat ze ‘echte vrouwen’ supporten (Dove, anyone?) verkopen anticellulitiscrème en fotoshoppen hun modellen.
Nu is Dove natuurlijk een van de sympathiekste bedrijven, maar veel ervan spelen een giftig spelletje. Want wat denk jij, als je een poster van een strakke, slanke dame in bikini ziet met de woorden ‘Are you beach ready’ ernaast? Juist, dan denk je onbewust dat je het niet waard bent om zorgeloos over het strand te paraderen als je er niet precies uitziet zoals zij. Op die manier voeden bedrijven en reclamemakers zich met de onzekerheden van vrouwen. Alles zodat deze vrouwen naar de winkel of webshop rennen en hun producten in het winkelmandje laden.
“Ze willen dat je naar zo’n gefotoshopte vrouw kijkt en je slecht voelt over jezelf.”
Bodyshaming boobytrap
En dat gebeurt elke dag en overal om je heen. Er wordt een bepaald lichaamstype gepusht en verkocht door al die reclames en campagnes en dat lichaamsbeeld sijpelt langzaam maar zeker tot diep in je onbewuste door. Waar het zich nestelt en jou onzeker maakt over je eigen lichaamstype.
Het blijft dus lastig om tegen de ‘bodyshaming boobytrap’ op de boksen. En dat is jammer, want je lijf geeft je zoveel, precies zoals het is. Je hebt echt geen sixpack of cellulitisloze kont nodig om van de zon, het strand, de schelpen en het dansen bij een kampvuurtje te genieten.
Dus hoe bestrijd je het idee van een ideaal bikinilijf of dat ellendige ‘summer body’?
“Je hebt echt geen sixpack of cellulitisloze kont nodig om van de zon, het strand, de schelpen en het dansen bij een kampvuurtje te genieten.”
Giftige effecten van het ‘summer body’
Dat doe je allereerst door de geniepige tactieken en ondermijnende effecten van het ‘summer body’ te herkennen. Door te zien dat de manier waarop vrouwen hun lichamen veranderen om aan een schoonheidsideaal te voldoen, ongezond en onderdrukkend is. Want dat is het in wezen ook.
Zeker, de seksistische vintage reclames van vroeger wonden er geen doekjes om. Als vrouw moest je vijf kilo afvallen, want anders liep je je droomman mis en eindigde je zieligjes alleen. Maar ook in de ‘empowering’ reclameposters van vandaag staat sterk, krachtig en succesvol gelijk aan een bepaald lichaamstype. Wat dat betreft is er nog niet veel veranderd.
En dat heeft twee consequenties:
- Bodyshaming? Dikke prima!
Als we mensen leren dat iedereen er op een bepaalde manier uit moet zien, dan zijn er altijd types die dat aangrijpen als verantwoording voor bodyshaming. Van sociale uitsluiting tot neerbuigende opmerkingen op sociale media, ze aarzelen niet om iedereen met een hoger BMI de les te lezen over hun eigen lichaam. Sommige moraalridders pretenderen dat ze zich zorgen maken over de dikkere medemens en slaan hen om de oren met feitjes over hartaanvallen en diabetes.
Ondertussen zetten ze iedereen die niet aan hun ideaalbeeld voldoet weg als ruggengraatloze fatties die gewoon wat meer discipline moeten oefenen. Ze staan er niet bij stil dat niet iedereen aan dat ideaalbeeld wil voldoen. We zijn allemaal anders en we willen allemaal andere dingen. Dat zou gevierd moeten worden in plaats van dat iedereen gekneed moet worden in een soort Barbie-mal.
- Seksisme? Ook helemaal goed!
Vrouwen vertellen dat ze er op een bepaalde manier uit moeten zien? Suggereren dat slechts een lichaamstype gezond en aantrekkelijk is? Ervan uitgaan dat alle vrouwen in maat 36 willen passen? Het valt allemaal onder de paraplu van seksisme waar we ondertussen écht klaar mee zijn. Al eeuwenlang deinen vrouwen mee met alle modes en trends die ons bepaalde lichamen voorschrijven. De jaren ’20? Jongensachtig. De jaren ’50? Voluptueus à la Marilyn. De jaren ’90? Heroin chic. De jaren ’00? Afgetraind. Nu? Grote billen en minitailles.
Wat we daarbij vergeten? Dat het ónze lichamen zijn en dat we die lichamen moeten omarmen, hoe ze er ook uitzien. Als wij tevreden zijn met ons lijf, hoeven we ons door niemand te laten vertellen dat we het zouden moeten veranderen om er nog blijer mee te zijn. En al helemaal niet door bedrijven die maar een doel voor ogen hebben. Dikke dollars verdienen aan onze onzekerheden.
“Als wij tevreden zijn met ons lijf, hoeven we ons door niemand te laten vertellen dat we het zouden moeten veranderen.”
Vijf mantra’s tegen het summer body
1. Elk lijf is een zomerlijf
Onthoud dat geen lichaam ‘perfect’ is. En daarom kan elke vrouw gewoon een bikini aantrekken. Om schaamteloos over het strand te huppelen, de zee in te duiken en de zomer te vieren. Het strand, de plassen en de zwembaden zijn er om plezier te maken, niet om jezelf te onderwerpen aan seksistische vleeskeuringen. Trek je dus niks aan van eventuele misprijzende blikken, of ze nu écht zijn of rondspoken in je onzekere hoofd. En doe je ding!
2. Geluk komt van binnenuit
We denken wel dat regenbogen en eenhoorns dansjes gaan doen als we vijf kilo afvallen, maar écht geluk vind je niet door calorieën te tellen en een zogenaamd streefgewicht te bereiken. Echt geluk komt van binnenuit. Kijk daarom op een positieve manier naar je lichaam en omarm het. Je bent goed zoals je bent. Zit je lekkerder in je vel als je een paar kilo kwijtraakt? Omdat je dan makkelijker kunt rennen, springen en dansen, bijvoorbeeld? Dat kan, natuurlijk. En vanuit een positieve mindset maak je veel makkelijker keuzes die een gezonde invloed hebben op je lijf.
3. Over twintig jaar vind ik deze versie van mij prachtig
Kijk je ook wel eens naar foto’s uit bijvoorbeeld de 90’s en sta je dan versteld van je prachtige lijf? En herinner je je dan ook hoe moddervet je je toen voelde? En hoe je elke ochtend zuchtend voor de spiegel stond met een denkbeeldige vetrol tussen duim en wijsvinger? Hold that thought! En transporteer hem naar twintig jaar van nu. Dan sta je ongetwijfeld met een foto van déze tijd in je handen en realiseer je je hoe geweldig je er uitzag. Geniet dus van je lijf zoals het nu is. En waardeer wat het allemaal wel niet kan. Alles verandert.
4. Ik vergelijk me niet met anderen
Sociale media zijn puur gif als het gaat om verstoorde zelfbeelden. De godganse dag word je gebombardeerd met gefotoshopte lijven, tot je zin krijgt je driedubbele onderkin subiet in de oven te stoppen. Realiseer je dat er heel wat plamuurwerk en filters aan vooraf zijn gegaan voordat die foto’s gepost werden. En bekijk voor de grap eens foto’s van influencers die niet bang zijn om realistische plaatjes van zichzelf te plaatsen naast de geijkte Insta-waardige kunstwerkjes. Dan zie je meteen dat iedereen menselijk is. Merk je dat je toch weer gezogen wordt naar al die ‘perfecte’ modellen? Stop dan compleet met sociale media of verwijder alle accounts die jou een rotgevoel over jezelf geven.
5. Ik vertrouw op mijn lijf
Wees mindful als het gaat om gedachten over je lijf, voedsel en beweging. Vertrouw op je lichaam en luister ernaar wanneer je bijvoorbeeld honger hebt. Eet met volle aandacht en let op de smaak, de textuur en het plezier dat voedsel je geeft. Ga voor een gezonde balans en spendeer niet je hele lente aan het verliezen van een paar kilo’s voor dat ‘summer body’. Eet met plezier, beweeg met plezier en ga niet lopen hannesen op hometrainers als je daar een hekel aan hebt. Snuif in plaats daarvan de buitenlucht op tijdens een wandeling door de natuur. Of ga op yoga, zwemmen of dansen en zet je lijf op een leuke manier in beweging. En probeer negatieve gedachten over je lichaam te vervangen door positieve of neutrale gedachten. Wees blij dat je gezond bent en schaam je niet omdat je niet voldoet aan seksistische normen over vrouwenlijven.
Laat je niet brainwashen. Every body is a summer body!
Uiteindelijk blijft een bikinilijf een lijf waar een bikini op zit. En een ‘summer body’ is niets anders dan een ‘lentelichaam’, een ‘herfstlichaam’ of een ‘winterlichaam’. Het is jouw lichaam, zo simpel is het. En dat lichaam voldoet misschien niet aan een gefotoshopt en afgetraind schoonheidsideaal, maar dat doen heel veel lichamen niet. Kijk maar eens rond op het strand, wanneer je je eindelijk in je bikini hebt gehesen en nog een beetje onwennig je kimono van je af laat glijden.
Zie je ergens zo’n perfect reclamelijf lopen? Nee, he? In plaats daarvan zie je vrouwen in alle vormen en maten, met cellulitis, vetrolletjes, tijgerstrepen en hangbuikjes. Volle borsten of geen borsten, volle kont of platte kont: iedereen worstelt met kleine imperfecties, als je ze zo al wilt noemen. En dat is een hele geruststelling. Sterker nog, dat zou een reden moeten zijn om alle vrouwenlijven te omarmen. Ja, ook dat van je buurvrouw die daar ligt te bakken op haar handdoekje.
We zijn allemaal anders, maar we zijn allemaal vrouw. En we zouden zelfverzekerd genoeg moeten zijn om ons niet te laten brainwashen door bedrijven en reclamemakers die geld willen verdienen aan onze onzekerheden. Tevreden mensen hebben niks meer nodig. Dus kom op, laten we een beetje tevredener zijn met zijn allen. Koester de warme zonnestralen op je huid, zwem in de zoute zee en wees blij met dat fantastische lijf van je. Het is van jou en alléén van jou!
Reageer of stel een vraag
1 comment
juni 27, 2022 8:57 pm
J adore Pabo c est une marque que je porte depuis des années. Avec mon coquin de mari on fait pleins de choses avec les petits outils de plaisir du site. On commence même à partager cette intimité avec d autres couples. Merci à toi Pabo