Waarom shoppen en seks zoveel op elkaar lijken

seks en shoppen

Nog een paar weekjes en dan gaan alle shopaholics weer schaamteloos los: Black Friday staat voor de deur! En hoewel shoppen in het kader van klimaat en inflatie misschien best een tikkeltje minder mag, kunnen we niet ontkennen dat zo’n cadeau aan jezelf heel prettig voelt. Prettiger dan seks zelfs, als we de experts mogen geloven.

Heel verrassend is het niet, voor de doorgewinterde shopverslaafde. Maar het effect van dat splinternieuwe topje of die vinylplaat is blijkbaar precies hetzelfde als het effect van een goede beurt. En soms is het effect dus zelfs een beetje groter.

Shop till you drop

Hoe we dat weten? Onderzoekers aan de universiteit van Michigan sloegen een aantal jaar geleden de handen ineen met mind-tech experts MyndPlay voor een wel heel bijzondere studie. Ze waren op zoek naar een link tussen shoppen en dat ultieme gevoel van puur geluk, dat je normaal gesproken alleen ervaart bij heftige lichamelijke sensaties, zoals seks. En dat lukte.

Voor hun experiment verdeelden ze de deelnemers in twee groepen: inspired shoppers en zogenoemde shop-y-cats. De eerste groep bestond uit mensen die oprecht zielsgelukkig werden van het fenomeen shop till you drop. Remember Alicia Silverstone in Clueless? Yep, dat soort mensen. De tweede groep bestond uit mensen die alleen shopten om erbij te horen of omdat het nu eenmaal af en toe noodzakelijk was. Zonder te generaliseren: deze groep bestond vooral uit mannen.

Buyers high

Vervolgens stuurden de wetenschappers de deelnemers op een shopping spree en maten ze ondertussen de gamma hersengolven tijdens het winkelen. Die gamma hersengolven worden gelinkt aan extreem genot en lichten normaal gesproken op tijdens seks en andere intense bezigheden. En wat denk je, bij meer dan 80 procent van de inspired shoppers sloegen de gamma hersengolven op hol tijdens het shoppen.

Deze groep voelde zich extatisch bij de kledingrekken en wanneer ze iets spotten wat ze wilden hebben, begon hun brein te vuren op precies dezelfde plekken als wanneer we seks hebben. En wanneer de kassa klingelde, ervoer deze groep de ultieme buyers high, een gelukzalig gevoel dat nog lang aanhield na de aankoop. Een gevoel dat we volgens de onderzoekers kunnen vergelijken met het genot dat vrijkomt tijdens de seks of, voor sommigen onder ons, een Formule 1-coureur die over de finish scheurt.

Mentaal uitgeput

En de Shop-y-cats? Die ervoeren ook een tijdelijke high, maar dat gevoel zwakte veel sneller af. Sterker nog, meer dan 80 procent van deze groep voelde zich mentaal uitgewrongen naarmate ze langer dan tien minuten door de kledingrekken speurde. Shop-y-cats voelen zich niet extatisch tijdens het shoppen, ze raken steeds meer uitgeput en leeggezogen.

Waar dat verschil vandaan komt? Volgens de onderzoekers weten de inspired shoppers heel goed wat ze willen. Ze gaan op jacht naar unieke items die hun persoonlijkheid en stijl aanvullen en completeren. De shop-y-cats kopen daarentegen om het kopen. Ze willen producten omdat hun buren die producten ook hebben en ze niet buiten te boot willen vallen. Het gaat ze dus niet om het product zelf, en wat dit product voor hen kan betekenen, maar om een soort competitiedrift met anderen. En dat put uit, natuurlijk.

Moraal van het verhaal? Koop alleen wat je echt nodig hebt, wat bij jou past en wat je echt gelukkig maakt. En als seks en shoppen zoveel op elkaar lijken, waarom zou je de twee dan niet een beetje met elkaar mixen en matchen?

Sex toys alert!

 

Gerelateerde blogs

Reageer of stel een vraag

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tags

Kom jij ons ook volgen?